onsdag 23 februari 2011

Kundtjänst utan service

Jag blev för ett tag sen ombedd att prova en av rikets största dagstidningar för att tycka till om tidningen. Självklart tackade jag ja, jag är en dagstidningsmal. Och tidningen som sådan är absolut högkvalitativ. Men och nu säger jag men med ett eftertryck, kontakten med företaget har hittills varit allt annat än högkvalitativ. I och med att man får papperstidningen får man också papperstidningen som pdf i mejlen som en notifiering. Jag har försökt bli av med den här notifieringen ett tag nu. Men länken har inte funkat, första kontakten via webbformulär gav svaret att det var åtgärdat - trots att det inte var det och kontakt två med webbformuläret resulterade i något jag inte riktigt hade tänkt mig.

Jag kanske förväntar mig för mycket av kundtjänst? Jag trodde inte mina förväntningar var höga, men jag förväntade mig inte att få tillbaka mitt ärende från en "no-reply" där det i "no-reply" mejlet stod att jag skulle mejla deras websupport. Så det gjorde jag. Men - varför kunde inte kundtjänst själva mejla iväg ärendet dit? Jag bryr mig inte om vem som löser det men jag vill inte ha kontakt med halva koncernen själv som kund och hålla ordning på vart jag ska vända mig i olika ärenden. Nästa gång jag kollar mejlen har ärendet återigen kommit tillbaka som "Undelivered. Return to sender". Jaha. Ut på deras webbplats igen och kolla upp om det verkligen heter websupport eller möjligtvis webbsupport. Det senare, givetvis. Så jag mejlar igen och hoppas på ett svar. Fortsättning följer...

Den sammanlagda kontentan hittills: Kundtjänst är inte dit man som kund vänder sig till för att få hjälp. Som kund ska man själv veta vart i företaget man ska leta efter hjälp. Dessutom måste man som kund kontrollera alla uppgifter man får från denna kundtjänst så att allt stämmer, t.ex. stavning.

Dålig dag att välja att göra mig arg på. Någon tillsvidarekund kommer jag inte bli. Eller, jag kanske ska fråga kundtjänst och se vart jag hamnar om jag vill ha tillbaka notifieringarna. Spännande sidoprojekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar