lördag 14 januari 2012

Utbildning för ett rikare språk

Jag blir rädd, men samtidigt ännu mer övertygad om att utbildning måste vara till för alla. Och att utbildning är viktigt. Att det är utbildning som för oss framåt. Jag hör från en anställd i grundskolan om elevernas ordförråd över en middag. Hon skulle dementera ett rykte i klassen. "Jag vill dementera ett rykte" börjar hon. Direkt flyger en hand upp. Det här är åttondeklassare i en helt vanlig skola i en helt vanlig mellanstor stad med ett högre lärosäte på orten. Frågan från 14-åringen kommer som en retur: "Vad är dementera?".

Det är klart att man någon gång hör ett ord för första gången. Och självklart ska eleverna kunna fråga när de inte vet. Men, när lärare gång på gång måste förenkla sitt språk, göra texter lättlästa för att överhuvudtaget bli lästa i klassrummet. Ja, det är då jag blir rädd. Dementera var i detta fall bara toppen på isberget i just denna klass.

Det är klart, läser man inga böcker eller skönlitteratur, lyssnar man inte på ljudböcker eller kan ta till sig olika ord och begrepp och förstå dem i sitt sammanhang. Nej, hur ska de då kunna utöka sitt ordförråd? Wikipedia, Facebook, Aftonbladet och Rix Morronzoo i all ära. Men hur många nya ord introduceras man då för?

Det är också då jag tycker att det är hemskt att man dragit ner på ordkunskap och språklig kunskap i ex. högskoleprovet. Allting är inte matte. Och även för att förstå mattefrågorna måste man förstå svenska i den svenska skolan. Något som lärare brottas med varje dag - att eleverna inte förstår uppgiften i matte för att den beskrivande texten och frågan är "för svår".

Hur kommer dagens unga någonsin att upptäcka språkets mångfald? En jätteutmaning för skolan, samhället och alla föräldrar. Det är dags att börja nu om vi vill bli förstådda om tio år och få en något ordrikare generation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar